piątek, 14 października 2011

Smörgåstårta - Szwedzki tort kanapkowy z łososiem

Szwecja dała światu Abbę, tanie sklepy z meblami i dobre samochody. W sferze kulinarnej kraj ten znany jest ze "szwedzkiego stołu", klopsików i borówki. W Szwecji nie byłam nigdy, i chyba nie pojadę, gdyż każdy kto tam był, zapada na "szwecjo-filię". Rozkochują się bez pamięci i nie mogą się wyleczyć:).
Dlaczego o tym piszę? Otóż ten praktyczny naród wymyślił coś takiego, jak tort kanapkowy. Rzecz rewelacyjna i genialna w swej prostocie i smaku.



Różnie się o tych tortach mówi, że kiczowate, że nieapetyczne bo mazidła z majonezem...A ja wam mówię, że tort jest przepyszny, jeśli tylko zastąpimy majonez serkiem, ograniczymy liczbę produktów (istnieją wersje, które zakładają użycie serków topionych, wędlin, pasztetów, majonezu, jajek, ryb, krewetek, serów pleśniowych, ogórków konserwowych - i to w jednym torcie). W oryginale mazidłem jest majonez z ubitą śmietaną.


Składniki na tort wielkości 2x3 kromki chleba i 4 warstwy:
2 chleby tostowe pełnoziarniste
1kg serka twarogowego do sernika - jeśli po otwarciu widać wodę, należy ją delikatnie wylać
1 małe opakowanie, ok 200g słodkiej śmietany 36% - ma być gęsta
2 długie ogórki
4 rzodkiewki
200g wędzonego łososia
3 ugotowane na twardo jajka
2 pęczki koperku
1 ząbek czosnku
sól, pieprz
opcjonalnie zielony pieprz marynowany
250g pomidorków koktajlowych
liście: może być sałata, rukola, itp.


Wykonanie:
Obierz i zetrzyj na grubych oczkach 1 ogórka. Posól, zostaw na 10 min i odciśnij wodę.
Przygotuj deskę odpowiednich rozmiarów, na której podasz tort. Raz ułożony, jest raczej nie do ruszenia.
Z chleba tostowego wykrój skórki. Nie wywalaj ich, mogą być doskonałym chrupadełkiem na imprezie. Wystarczy je posypać żółtym serem i upiec w piekarniku. Do sera dodaj śmietanę, lekko posól i wymieszaj.
Twarożek optycznie podziel na 4 części. Ułóż pierwszą warstwę chleba na desce.
Masa 1: Ser połącz z ogórkiem, przeciśniętym przez praskę czosnkiem i poszatkowanym jednym pęczkiem kopru. Posól i popieprz do smaku. Wyłóż masę na chleb.
Przykryj drugą warstwą chleba.
Masa 2: Ser połącz z 150g pokrojonego drobno łososia. Posól, popieprz, wymieszaj i wyłóż na chleb.
Przykryj trzecią warstwą chleba.
Masa 3: Ser połącz z poszatkowanym jajkiem, dopraw do smaku. Można tutaj dodać poszatkowaną czerwoną cebulę, dla zaostrzenia smaku.
Przykryj czwartą warstwą chleba.
Resztę sera rozsmaruj po powierzchni i bokach.
Przyozdabianie góry to kwestia wyobraźni.
Ja swój tort przyozdobiłam resztą łososia, pomidorkami, rzodkiewką, gałązkami koperku. Boki zostały zasłonięte przez sałatę i plastry ogórka.  Przed podaniem tort powinien posiedzieć kilka godzin w lodówce.

Eksperymentujcie !
A oto filmik jak to robią prawdziwy szwedzcy twardzi faceci :)

http://www.youtube.com/watch?v=aYBkDxao3wg

15 komentarzy:

  1. No to jestem zaskoczona ;)
    A na "Szwecjofilię" mam rozwiązanie - wystarczy się tam przeprowadzić - mija w tempie ekspresowym (testowane przez siostrę ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. wow. wyglada idealnie, profesjonalnie. tez mam kilka takich tortów na koncie i uważam ze są świetne na każda impreze.

    OdpowiedzUsuń
  3. och piękny ten tort. Prezentuje się bajecznie. Z chęcią zobaczyłabym przekrój :-)Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. manoria, przekroju nie będzie, tort był robiony na urodziny znajomego. Nie miałam możliwości zrobić przyzwoitego zdjęcia. Torcik po przekrojeniu wygląda trochę jak prawdziwy tort, przekładany jasnym kremem. Kroi się go bez problemu i nie rozlatuje się.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuję za odwiedziny, komentarz i szczerą uwagę. Cofnęłam się do tego przepisu, ponieważ bardzo podoba mi się pomysł z tortem.Jest bajeczny.Film jest okropny,a prawdziwi Szwedzi/miałam okazje poznać/ zupełnie nie podobni są do tych "dziwaków"/wiem, to tylko filmowy żart/,ale ich tort wydaje mi się,że jest pyszny.
    p.s. liście opadły i pozamiatane...... Pozdrawiam..

    OdpowiedzUsuń
  6. Przeprasza, ale mam pytanie.. Śmietane należy ubić przed zmieszaniem z serem? Bo jak jest słodka to raczej nie jest gęsta (tak jak napisane w przepisie). Z góry dziękuję za odpowiedź. Wygląd tortu bajeczny :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie, śmietany nie ubijamy. 36% to już dość gęsta śmietana, chodzi o to, żeby twarożek był jedwabisty. Należy pamiętać, że chleb wyciągnie trochę wilgoci z sera i jego konsystencja się zmieni.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ale śmietana 36 procent łowicza wcale nie jest gęsta tylko jeszcze rzadsza niż 18tka..?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie znam gęstości śmietan wszystkich producentów. Serek ma być po prostu wilgotny i łatwy do rozsmarowania. To jedno małe opakowanie na kilogram sera. To nie ma jakiegoś wielkiego znaczenia.

      Usuń
  9. DZIĘKI ZA SUPER PRZEPIS ZROBIŁAM BYŁ PRZEPYSZNY (dodekoracji uzyłam czarnych oliwek zamiast rzodkiewek) :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Twój tort jest ok. Ja swój trochę zmodyfikowałem dodając jeszcze do pierwszej masy łososia wędzonego na gorąco i do drugiej zmiksowanych krewetek poza tym do dekoracji rzodkiewka pomidorki koktajlowe, sałata, ogórek i to jest to. A wogóle Szwecja jest de best ale tylko na jeden miesiąc w roku . Jeżdżę tam od 12 lat.

    OdpowiedzUsuń
  11. Dzień Dobry!!! Dziękujemy za ten fantastyczny przepis! Sprawdził się nawet na przyjęciu urodzinowym pięcioletniej Hani!!! W załączniku przesyłamy dowód! http://roomor.blogspot.com/2013/09/przyjecie-urodzinowe.html Pozdrawiamy

    OdpowiedzUsuń